Talousmedia räjähti eilen Microsoftin ilmoittaessa LinkedInin hankinnasta yli 23 miljardin euron hintaan. Suomessa yrityskauppa tuntuu herättävän erityisen paljon keskustelua. Lähinnä siitä syystä, että Microsoftin edeltävä suuri yritysosto oli Nokia. Tämä on herättänyt taloussivujen kommenttikentissä seuravaanlaisia kommentteja ”Nyt Microsoft pilaa LinkedInin”. Tämäkin kehityskulku on mahdollinen, mutta mielenkiintoisempaa on pohtia kehityskulkua ”positiivisessa valossa”.

Itse olin odottanut Microsoftin tekevän tänä vuonna jonkin suuren markkinointiteknologiaan liittyvän hankinnan. LinkedInkin on toki markkinointiteknologiaa. Veikkaukseni olin kuitenkin sijoittanut johonkin markkinoinnin automaatioteknologiaan, koska Microsoft Dynamics CRM voisi hyötyä nykyisten markkinoinnin automatisointia mahdollistavien lisäosien rinnalla kokonaisesta markkinoinnin automaatiojärjestelmästä. Tässä vaiheessa täytyy myöntää, LinkedInin hankinta tuli itsellekin täytenä yllätyksenä. Näin jälkiviisaana on kuitenkin suhteellisen helppo tunnistaa syitä ja erilaisia ajureita tälle yritysjärjestelylle.

Kuusi syytä Microsoftin LinkedInin hankinnalle

Tämän listan kuusi potentiaalista syytä perustuvat omaan pohdintaani (etenkin kohdat 1, 5 ja 6) ja kansainvälisessä mediassa esiteltyihin näkökulmiin.

1. Uusi jakelukanava aikaisemmalle yritysostolle, Powerpointille

Aloitetaan helpolla ja samalla taklataan niitä nousevia väitteitä, joiden mukaan Microsoftin yritysostot aina epäonnistuisivat. Microsoftin ensimmäinen yritysosto tapahtui siis vuonna 1987 sen hankkiessa Forethought-nimisen presentaatio-ohjelmiston, joka on sittemmin tullut tunnetuksi nimellä Powerpoint.

LinkedIn puolestaan hankki vuonna 2012 esitysten ja asiantuntemuksen jakoon kehitetyn Slidesharen. Nykyään LikedIn Slideshare nimellä toimiva palvelu on ykkösvaihtoehto niin Powerpointien kuin muidenkin esitysformaattien jakeluun verkossa. Synergiaa siis löytynee.

2. Toimivan sosiaalisen työtilan rakentaminen, uskottavasti

Facebookia, erityisesti Messengeriä ja ryhmiä,  käytetään paljon työasioiden hoitamiseen ja Google on laajentanut toimistosovelluksiin kuluttajapuolelta jo ”ajat sitten”. Molemmat siis kehittävät omaa ”social workspace” -ekosysteemiään vauhdilla. Facebook muun muassa julkaisi Facebook at Work:in jokin aika sitten. LinkedInin hankinta tuo Microsoftin tähän kisaan ryminällä. LinkedIn kun sosiaalisena mediana on kontekstiltaan täysin ammatillinen. Kun tähän pakettiin liitetään vielä Microsoftin kehittämä henkilökohtainen avustaja Cortana ja vuonna 2012 hankittu Yammer, alkaa potentiaalia lisäsynergian rakentamiselle jälleen näkyä.

3. LinkedInistä ammatillinen profiili, johon työkalut saumattomasti linkittyvät?

Microsoftin toimitusjohtaja Nadellan visioissa LinkedInistä rakentuu keskeinen ammatillinen profiili, johon Outlook, Skype, Office ja jopa Windows linkitetään. Näin Microsoft haluaa muovata LinkedIn profiilista ”keskitetyn identiteetin” ja LinkedInin uutisvirrasta älykkään datavirran, joka auttaa ammattilaisia verkottumaan työn (palaverien, palaverimemojen ja sähköpostien) ja siihen liittyvän oleellisen tiedon ympärille.

4. Auttaako hankittu ”Social graph” pitämään Googlen ja Facebookin poissa työpaikoilta?

Yritysjärjestelyn myötä Microsoft pääsee ”käsiksi” 433 miljoonaan LinkedIn-käyttäjään ja kahteen miljoonaan maksavaan asiakkaaseen. Microsoftilla on itsellään 1,2 miljardia toimistosovellusten käyttäjää, joihin liittyvää sosiaalista ymmärrystä (työhistoria, ammatilliset kiinnostuksen kohteet jne.) sillä ei käytännössä ole ollut. Näiden kahden käyttäjäpohjan siirtäminen jonkin sortin Office 365 -pilvipalveluiden ja LinkedInin sosiaalisen verkoston yhdistelmäksi lienee Microsoftin iso visio. Onnistuessaan tämä parantanee Microsoftin jalansijaa työpaikoilla huomattavasti.

5. Luonnollisen ympäristön rakentaminen ”tubettaja”-sukupolvelle

Tuoreimpien uutisten mukaan tubettajat pesevät suosiossa jo valtavirran julkkikset teinien keskuudessa Suomessa. Lisäksi Snapchatin, Periscopen ja Facebook-videon myötä videoviestintä tulee lähivuosina mullistamaan työelämää ja tekemään maapallosta osaltaan taas vähän pienemmän.  Microsoftilla on avaimet käsissään (Skype ja LinkedIn) toimivan ammatillisen videoviestintäalustan rakentamiseen.

6. ”Sosiaalisen asiakuudenhallinnan” uudet suuntaviivat

LinkedIn palvelee jo nyt monia B2B-myyjiä kevyenä CRM-ohjelmistona, johon kirjautuu automaattisesti LinkedIn-verkoston sisällä hoidettu asiakaskommunikaatio. Pidän itse mielenkiintoisena myös sitä kehityskulkua, jonka Microsoft saattaa rakentaa LinkedInin kyseisten ominaisuuksien varaan. Voisiko tästä rakentua uusi kilpailija ”Social CRM” -ohjelmistoille kuten Nimble?  Kyseisten toimijoiden tarvitsee tuskin vielä olla huolissaa, koska suurimmat CRM-puolen kehittämispanokset sijoittunevat Duynamicsin ympärille. Mutta voisiko LinkedIn toisaalta toimia pienemmille firmoille sisäänvetotuotteena näihin palveluihin?

Siinä muutamia ajatuksia tästä yritysjärjestelystä näin yhden yön jälkeen. Millaisia ajatuksia näihin liittyen tai näiden lisäksi sinulle herää?

Mainokset